Afsættet for bogen “Når mennesker er medier"

 

“The media is the message” skrev McLuhan, men hvad sker der, når mediet er et menneske?

I kommunikationsfaget har der de sidste ti år dannet sig en række nye fagområder. De har haft forskellige navne, men til fælles har de, at den digitale revolution har gjort det muligt for den enkelte at være sit eget medie. Man kan være blogger og Youtuber med sig selv som emne. Man kan være talsperson for sit fag og sin virksomhed på LinkedIn, og man kan virke politisk blot ved at oprette en Twitter-profil og blande sig i samtalen på #dkpol.

Vi har givet det navne som employee advocacy (når personbranding er virksomhedsbranding), digital interessevaretagelse eller public diplomacy (når virksomhedens nøglepersoner bedriver lobbyarbejde i det åbne, digitale rum), influencer marketing (når virksomheder samarbejder med Youtubere, bloggere og Instagrammers om et budskab) og ambassadørprogrammer (når stakeholderarbejde og netværkskampagne kombineres).

En bred samlebetegnelse kunne også være netværkskommunikation, men det, jeg ønsker at belyse, er den del af netværkskomunikationen, som handler om samarbejde med individer i et netværk.

Det er ikke nyt i kommunikation at bruge enkeltpersoner til at repræsentere en virksomhed eller medvirke i en kampagne. Endorsements fra kendte er et endog meget gammel fænomen. Det der er nyt er, at disse personer har deres egen distribution - deres følgere og abonnenter. Og at den tilknytning der er mellem person og deres følgere udgør en ofte meget tydeligt defineret målgruppe.

Vi siger i dag, at brugerne har magten. Så har influenterne, der er tættere på brugerne end f.eks. medier og organisationer, større indflydelse kommunikativt? Er det mere effektivt og troværdigt at kommunikere igennem medarbejderne eller i ambassadørprogrammer?
Hvad er troværdighed og autenticitet, når mediet er en influent, der både er privatperson, fagperson og en forretning i en skøn sammenblanding? Hvordan fungerer det, når man udvkesler troværdighed mellem person og organisation?

Og hvilke etiske overvejelser kan man som organisation have, når man kommunikerer igennem medarbejderne eller indgår samarbejde med en ung influent?

Det er afsættet for min nye bog “Når mennesker er medier”.

Jeg er godt i gang med at læse, interviewe og i det hele taget begrave mig i emnet. Hvis du har en god case, eller en bog eller artikel jeg skal læse, så tag endelig kontakt!

—————————-

Læs mere om “Når mennesker er medier” på bogens egen side >

 
Katrine Thielke