Foredrag


 
DSC_2886.jpg

Konflikthåndtering på sociale medier

Baseret på bogen “Når tasterne taler” (med Nana Dall)

Kan man bruge metoder fra konflikthåndtering online?

“Når tasterne taler” er en brugsbog, som er henvendt til alle de kommunikatører der arbejder på sociale medier på vegne af en organisation eller virksomhed. Og nok særlig de, som får mange kommentarer og opslag fra brugerne. Metoderne i bogen kan nu med fordel også bruges af enkeltpersoner – uanset om man er politiker, virksomhed eller bare sig selv.

Alt efter hvad fokus skal være i foredraget, kommer både jeg og Nana Dall - eller blot en af os.

Det indeholder foredraget

  • Gennemgang af bogens vigtigste pointer - hvor kommer konflikterne og balladen fra online?

  • Bogens vigtigste modeller og øvelser - tryk/træk-kommunikation, risikobilledet, faresignalerne og “hvad er det værd”

  • Eksempler fra Facebook og Twitter

  • OPTION: Analyse og gennemgang af løsninger på eksempler fra jeres tilstedeværelse på sociale medier

 
DSC_2881.jpg

Kan trold tæmmes?

Baseret på bogen “Kan trold tæmmes?”

Hvad er online trolling? Findes der trolde? Og er det ikke bare kældermennesker, med for meget tid?

I oplægget får I vist, at trolling fænomenet har sit afsæt i en gammel internetkultur, der nu er gået mainstream. Og at troldearsenalet, som vi kalder det, er blevet både større og bredere.
Det første skridt er at genkende troldeadfærd - og måske erkende, at man også selv bruger nogle at virkemidlerne? Det næste skridt er at lære, hvordan man besvarer troldeadfærd.
Det er nemlig ikke længere nok at ignorere dem.

Oplægget kan være med en, to eller tre af bogens forfattere.

Det får I

  • En historisk gennemgang af troldekulturens afsæt

  • Eksempler på dansk, nutidig trolling - og hvad den betyder for debatkulturen, både online og offline

  • En gennemgang af troldearsenalet, fra satire til trusler, og alt hvad der ligger deri mellem

  • Indsigt i, hvad der motiverer os til at trolle

  • De psykologiske mekanismer, der gør troldeadfærd muligt - og gør det så effektivt, når en debat skal nedbrydes

  • En gennemgang af, hvad I kan gøre

  • OPTION: Analyse af troldeadfærd, som jeres organisation er blevet udsat for - I leverer eksemplerne